EEN ACHTERHUIS IN AXEL en EEN ECHTE PEEREBOOM EEN ACHTERHUIS IN AXEL en EEN ECHTE PEEREBOOM

 
 
EEN ACHTERHUIS IN AXEL en EEN ECHTE PEEREBOOM

“Een Achterhuis in Axel” en “Een echte Peereboom” is een tot de verbeelding sprekend
dubbelportet van twee Joodse families die nog geen weet hadden van de verschrikkingen van
de Tweede Wereldoorlog.
Uniek is dat de verhalen worden verteld aan de hand van de collectie
8 mm-films van Maurits Schaap en Max Peereboom. Beide amateurfilmers legden hun dagelijks leven vanaf de jaren ’30 consequent vast.
Rebecca van Wittene reconstrueert hun familiegeschiedenis op basis van deze uiterst  persoonlijke zwart-witbeelden. Een even vrolijk
als schrijnend verslag van een bewogen tijdperk.




EEN ACHTERHUIS IN AXEL
Maurits Schaap
(Rotterdam 1907-Jeruzalem 2001) heeft voor de oorlog al banden met Zeeland: als handelsreiziger komt hij regelmatig in Axel. Met de familie Naeije van de gelijknamige winkel in woninginrichting ontstaat een warme vriendschapsband. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt doet Geleijn Naeije een bijzonder aanbod: “Weet dat wij er altijd voor je zijn.” Dat was geen loze belofte. Na verschillende reddingspogingen vanuit onverwachte hoek, is de situatie in Rotterdam in 1943 onhoudbaar geworden. Maurits is welkom, en zijn broer en oude vader ook. Beneden is de winkel, op de bovenste verdieping is een geheime schuilplaats gemaakt.
Documentaire – Nederlands – 40 minuten © Rebecca van Wittene Producties 2018

 

“Hoeveel vrienden zou je zelf uitnodigen om voor onbepaalde tijd bij je te wonen, met gevaar voor eigen leven?” (Eli Schaap)
’s Ochtends hopen dat je de avond haalt, ‘s nacht wakker liggen, dromen van bevrijding.  Natuurlijk hadden we geluk gehad.
Maar hoe lang nog?” (Maurits Schaap)

 
EEN ECHTE PEEREBOOM
Max Peereboom (Amsterdam 1911-Auschwitz 1942) woont in het hart van de Amsterdamse Jodenbuurt. Vader Jozef werkt bij boekhandel Joachimsthal, waar ook het Nieuw Israëlietisch Weekblad wordt gedrukt.  In 1929 belandt Max in Vlissingen. Hij wordt bedrijfsleider bij manifacturenhandel Bouman en Noach, trouwt met winkelmeisje Ans Prins, ze krijgen twee kinderen, nemen de zaak over en Max wordt directeur van de onderneming. Broertje Simon komt er graag en vaak: in Vlissingen gebeurt tenminste wat. Filmend legt Max alles vast. In september 1942 wordt het jonge gezin op transport gesteld naar Auschwitz. Ook de rest van de familie overleeft de kampen niet. Behalve Simon. Hij is alles en iedereen kwijt, alleen de films zijn er nog.

Documentaire – Nederlands – 40 minuten © Rebecca van Wittene Producties 2018
GA VLISS-LR 10987 zandvoort 1936 max moeder simon  
 
“Mijn vader belde en zei: kom maar niet naar huis. Ik vroeg: waarom niet? Hij zei: dat kan ik je niet vertellen,
kom maar niet naar huis.” (Simon Peereboom)



“Als kind ben ik heel erg verwend. Een fantastische jeugd, maar zwaar beladen met verhalen van voor de oorlog.”(Florry Peereboom)


 
 
 
 
 
 
 
 
====================================================================================== Rebecca van Wittene (Middelburg, 1963) is zelfstandig filmmaker, tekstschrijver en presentator. Ze maakt documentaires en programmaseries, publiceert artikelen voor diverse media en presenteert talkshows, literaire bijeenkomsten en culturele evenementen. Recentelijk realiseerde ze de films “Een achterhuis in Zeeland” en “Een echte Peereboom” waarin ze het familieleven van twee joodse filmers reconstrueert aan de hand van 8-mm films en de
documentaire “Gevangen Licht”over de zoektocht van kunstenaar Loek Grootjans naar het Zeeuwse licht van Mondriaan. Sinds 2015 maakt ze voor Omroep Zeeland het wekelijkse programma ‘Trugkieke’. Binnenkort gaat haar nieuwste film in première, “Sloop of hoop”  een documentaire over wederopbouwarchitectuur in West-Zeeuws-Vlaanderen. ======================================================================================

 
terug